banner ad

Objawienia w Walsingham

| 12 marca 2013 | 2 komentarze

507663096_b9c34575d1_zWioska Walsingham jest katolickim miejscem kultu Marii Dziewicy, znajdującym się pośród wsi hrabstwa Norfolk. Zostałoono ustanowione w XI wieku, po tym jak pobożna kobieta ze szlacheckiego rodu doświadczyła widzenia Matki Bożej.

Objawienie maryjne sprawiło, że Walsingham stało się jednym z najważniejszych celów pielgrzymek w średniowiecznej Anglii. Sanktuarium, rozwiązane i zniszczone w czasie Reformacji, odżyło na początku XX w. i na nowo zaczęło przyciągać rzesze pielgrzymów. Jest nazywane angielskim Nazaretem.

Dom Jezusa na brytyjskiej ziemi

W XI w. małe Walsingham było kwitnącą wioską, położoną pomiędzy głównym miastem Norfolk a bogatym królewskim miastem King's Lynn. Cudowną wizją obdarowana została bardzo pobożna,pochodząca ze szlacheckiego rodu Richeldis de Faverches. Richeldis była wówczas młoda wdową i miała jedynego syna, Geoffreya. Znana była ze swych dobrych uczynków oraz uwielbienia, jakie żywiła dla Matki Bożej.

Najświętsza Maryja Panna objawiła się Richeldis w 1061 r.W wizji przeniosła ją do Świętego Domu w Nazarecie – miejsca dorastania Jezusa. Na cześć i chwałę swojego Syna, Maria nakazała jej wybudować replikę domu. Wizja ta powtórzyła się w sumie trzy razy. Replika Świętego Domu, jak głosi legenda, została w cudowny sposób wybudowana w ciągu jednej nocy, z materiałów uprzednio dostarczonych przez Richeldis. Inna legenda głosi, że w miejscu wskazanym przez Marię miało wytrysnąć cudowne źródło, znak dla Richeldis, że to właśnie tutaj ma powstać replika. Ciekawostką jest fakt, że w czasie prowadzenia prac budowlanych w miejscowym kościele robotnicy, pracujący przy fundamentach, natrafili na studnię. Późniejsze badania naukowe potwierdziły, że studnia pochodzi z XI w. i z całą pewnością można stwierdzić jej autentyczność.

Ostatnią milę pokonywali boso

Geoffrey de Faverches – syn Richeldis – który prawdopodobnie brał udział w Pierwszej Wyprawie Krzyżowej, w swym testamencie pozostawił wskazówki dotyczące dodatkowych zabudowań Świętego Domu oraz opis objawień, którymi obdarowana została jego matka. Zalecenia zawarte w testamencie zostały wypełnione w połowie XII w., przez augustiańskich misjonarzy. Kaplica Ciżemki (The Slipper Chapel), która została wybudowana około 1340 r. przy drodze do Małego Walsingham, była najważniejszym celem tychże prac oraz ostatnim przystankiem, gdzie pątnicy mogli dostąpić sakramentu pokuty i pojednania przed przybyciem do świętego źródła. Ten ostatni etap pielgrzymki nazywał się „świętą milą” i często pokonywany był przez nich boso, skąd prawdopodobnie wzięła się nazwa kaplicy.

Królowie w hołdzie Królowej

Rosnące zainteresowanie Ziemią Świętą i kultem maryjnym w średniowiecznej Anglii przyczyniło się do wzrostu popularności Małego Walsingham – również wśród monarchów i arystokracji angielskiej. Pierwszym królem, który odwiedził Walsingham, był Henryk III (1226 r.). W jego ślady poszli Edward I (jedenaście razy), Edward II (1315), Edward III (1361), Dawid, król Szkocji (1364), Ryszard II (1383), Joanna Beaufort, królowa Szkocji (1427), Edward IV (1469) i Henryk VI (1487). Nawet Henryk VIII, który później nakazał zniszczenie wielu kościołów, m.in. w Walsingham, sam wizytował to miejsce. Był on zarazem ostatnim przedreformacyjnym królem odwiedzającym Walsingham. Jego pierwsza żona – katoliczka Katarzyna Aragońska – była częstym gościem w angielskim Nazaret. Niestety, decyzje Henryka VIII, związane z odcięciem się od Stolicy Apostolskiej, doprowadziły do zniszczenia Kaplicy Ciżemki, Świętego Domu oraz spalenia wizerunku Matki Bożej z Walsingham.

Kilkaset lat później, w 1890 r. pozostałości po Kaplicy Ciżemki wykupiła Charlotte Boyd – majętna anglikanka, która nawróciła się na katolicyzm . Początkowo wyznająca anglikanizm, po kilku podróżach do europejskich miejsc kultu maryjnego nawróciła się na katolicyzm. W 1897 r. podarowała kaplicę Opactwu Downside. Papież Leon XIII dokonał ponownego otwarcia kaplicy, która na nowo zaczęła przyciągać katolickich pielgrzymów. W 1934 r. kaplica otrzymała miano Rzymsko-Katolickiego Narodowego Miejsca Kultu w Walsingham (ang. Roman Catholic National Shrine of Walsingham ). Dziś Kaplica Ciżemki przeżywa renesans, szczególnie za sprawą corocznych rekolekcji „New Dawn In The Church”, na które przybywają charyzmatyczni kapłani katoliccy z całego świata, m.in. bardzo popularny w Polsce ojciec Bashobora z Ugandy.

Dwie statuetki

W 1921 r. ks. Friar Patten – anglikański wikariusz Walsingham – odnowił tradycje pielgrzymek wśród anglikanów. Ufundował nową statuetkę Matki Boskiej z Walsingham(wizerunek odtworzono na podstawie średniowiecznych obrazów), i która w 1922 r. została umieszczona w parafii w Małym Walsingham. Pierwsza anglikańska pielgrzymka miała miejsce w 1923 r. i od tego czasu liczba odwiedzających zaczęła powoli rosnąć. W 1948 r. odbyła się katolicka Pielgrzymka Modlitwy i Pokuty, której trasa przebiegała dookoła Anglii, z ostatecznym celem znajdującym się w Walsingham. Była to odpowiedź na wezwanie Piusa XII nawołujące do skruchy i pokuty za zło II Wojny Światowej i do modlitwy o pokój na świecie.

Katolicka statuetka Matki Boskiej z Walsingham została ufundowana w 1957 r., a w sierpniu 1957r nastąpiła jej koronacja, dokonana przez papieskiego legata w obecności 10.000 wiernych.

Trzy kaplice

Kaplica Ciżemki, oddalona o około jedną milę od wioski Małe Walsingham, jest głównym miejscem pielgrzymek katolickich do Walsingham. Wybudowana w XIV w., stanowi jedyną pozostałość po istniejących niegdyś wielu stacjach na szlaku pielgrzymkowym prowadzącym do osady. Została odzyskana i ponownie konsekrowana przez Kościół Katolicki w 1938 r.

W 1981 r. została przy niej wybudowana dodatkowa Kaplica Pokuty. W kwietniu 2005 r. rozpoczęła się budowa nowej plebanii katolickiej w Małym Walsingham.Została ona poświęcona w marcu 2007 r., w święto Zwiastowania Pańskiego,przez biskupa Micheala Evansa.

W tym samym roku dobudowana została Kaplica Ducha Świętego, której głównym przeznaczeniem było zapewnienie miejsca do modlitwy licznie przybywającym pielgrzymom. Ową kaplicę zdobi mozaika autorstwa Anny Wyner pt. Zesłanie Ducha Świętego – Święta Maria w otoczeniu Apostołów (1988 r.). Pali się tam zawsze wiele świec. Tuż obok kaplic Ducha Świętego i Ciżemki znajduje się nowo wybudowana Kaplica Pojednania. Głównym obiektem katolickim w centrum wioski Małe Walsingham jest Kościół Zwiastowania – oddany do użytku w 2007 r.

Lecznicze źródło

Kościół anglikański w Walsingham został wybudowany przez ks. Friar Patten we wczesnych latach trzydziestych XX w. Jest położony w pobliżu centrum wioski Małe Walsingham i zawiera replikę Świętego Domu oraz wspomnianej już figurki Matki Boskiej z Walsingham. Jego krypta mieści świętą studnię.. Woda, według licznych świadectw, ma cudowne właściwości lecznicze.

Z każdym rokiem do Walsingham przybywa coraz więcej pielgrzymów. Niestety, zauważalny jest modernistyczny charakter niektórych spotkań, jak chociażby wcześniej wspomnianych rekolekcji „New Dawn In The Church”. Walsingham ze swoją historią i tradycją jest dla Anglików tym, czym dla Polaków jest Częstochowa. Każdy mieszkający na Wyspach Brytyjskich katolik – także polski – powinien obowiązkowo odwiedzić to miejsce. 

Zobacza więcej zdjęć z Walsingham 

cts

foto: Lawrence OP z flicker.com udostępnione na zasadzie licencji Crative Commons 2.0

Tags: , , , , , ,

Kategoria: Kultura, Prawa strona świata, Publicystyka, Religia

Komentarze (2)

Trackback URL | Kanał RSS z komentarzami

  1. TezPolonus pisze:

    Cytat
    (…)
    Dziś Kaplica Ciżemki przeżywa renesans, szczególnie za sprawą corocznych rekolekcji „New Dawn In The Church”, na które przybywają charyzmatyczni kapłani katoliccy z całego świata, m.in. bardzo popularny w Polsce ojciec Bashobora z Ugandy.

    Niestety, zauważalny jest modernistyczny charakter niektórych spotkań, jak chociażby wcześniej wspomnianych rekolekcji „New Dawn In The Church”.
    (…)

    Wygląda na to, że ci „charyzmatyczni kapłani katoliccy z całego świata” są raczej modernistyczni.
    Katolicy powinni bronić tradycji Kościoła Katolickiego i unikać oraz zwalczać wszelkie odstępstwa od katolickij tradycji.

  2. Cezary Snochowski pisze:

    Zgodzę się z panem, jednak niełatwe to zadanie skoro sami biskupi z papieżem na czele stronią od Tradycji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *